RSS

Tuesday, June 2, 2009

ليبي مصري ..مصري ليبي



بسم الله ابدأ اتكلم
مصري ليبي ؟ ليبي مصري؟؟
ليبي مش حيفهمو الجماعة المصريين وبنقعد نفسر ونشرح وموضوع وفيلم هندي مصري؟؟
بنوضولي الليبيين كيف وعلاش وخيرك ماتدويش ليبي ؟؟
حيقومو الدنيا مش حيقعدوها اخوانا الليبيين هههههههه
:D قصدي من الأخير بندوي ليبي

والمشكلة ان رحيل اول وحدة مش حتفهم حاجة ولا حتعرف تفسر اي كلمة من الكلام لي مكتوب

اول ماعرفت رحيل اضطريت نتكلم مصري لأن لو تكلمت ليبي مش حتفهم مني حاجة جربت في الأول
نجبرها على الأمر الواقع بس ولا الهوا لقيت روحي نتعب فروحي اني ونضيع فوقتي على الفاضي وفي الاخير نضطر نقدم ترجمة لكل لي قولته وهكذا اجبرتني على اني نتكلم مصري واني لو حطوني فمصر
مستحيل نتكلم مصري لأني جبانة مش اكتر منعرفش نتكلم إلا ليبي مع العلم اني لما نتكلم معاها كأني جاية من اب وام مصريين

الموضوع لي لقيت روحي منقدرش نتكلم في اي حاجة قبل مانتكلم فيه هو ان الليبيين بصفة عامة قادرين يتكلمو اي لهجة وقادرين حتى يتكلمو بمصطلحات اي بلد عربي منغير مايتعبو ويتعلمو اللهجة
في حين ان الليبيين لو تكلمو على الأغلب مش حيلاقو سهولة انهم يقدرو يوصلو الكلام للشخص العربي لي قاعد يسمع فيهم مع ان اللهجة الليبية مش صعبة هلبا زى التونسية والمغربية والجزائرية تعتبر اللهجة الليبية اقل غموض من باقي اللهجات المغاربية
في اي تشات رووم فيه اكتر من قطر عربي حتلاقي الليبي قادر يتكلم اي لهجة بينما من الصعب تلاقي
اي حد يتكلم ليبي وبما اننا كلنا قطر عربي واحد فمفيش حساسيات في موضوع اللهجات
إلا انه في استفسار ديمة يخطر ببالي علاش الليبيين ديمة مستعدين انهم يتكلمو اي لهجة كانت
بينما مايلاقوش اي حد قادر انه يتكلم لهجتهم في اي وقت؟

14 comments:

رحــــيـل said...

هيامى

مبروك علينا القالب الجديد هو باين مع كل بوست قالب جديد وشكلنا هنخسر بعض قريب مش عارفه ليه
مجرد احساس
شوفى ياحبى هو ممكن يكون دى ميزه فى الشعب الليبي او موهبه انه بيقدر يفهم اى لغه ويهضمها بسرعه مع العلم انك اصلا فى الموضوع ده انا عارفه انه اوفر معاكى وانك بتلقطى اى لغه بسرعه

بس فى حاجه انتى بتكبتى مصري كويس بس لما فعلا بسمع صوتك بحس انك بتخافى فعلا تكلمى مصرى او انك محتاره ليبى ولا مصرى هفهم ولا لاء
:)
فى كل الاحوال انتى زى العسل
وطبعا حبيتى تيجيبى من الاخر معايا وتديها مصرى لانك جيبتى جاز منى اول متكلمنا سوا
وبرااحتك جدا هنا ان شاء الله تتكلمى هندى

تصبحى على خير

ياسمين حميد said...

مارأيك في العربية الفصحى؟

Anonymous said...

بس الليبى لما يحب يفهم اللى قدامه بيتكلم بوضوح بس لو سرعوا الكلام ابقوا قابلونى لو فهمتوا حاجه زى اليابانى كده
تحياتى للشعب الليبى ولاربعه اصدقاء عاشرتهم قليلا لكنى احببتهم واحبونى ويارب يكونوا لسه بيفتكرونى
وعامه
جطوس مجعمز فى الروشن إمطبس يشبح لوطه

Hayam said...

رحيل

اه احنى من هنا ورايح ننزل مع كل بوست تيمبل جديد ههههههههههههه
وبالنسبة للموضوع هو اي نعم انا اوفر شوية بس كلنا تقريبا كده
طب حيس انك سمحتيلي اتكلم اي لغة بقى
فياريت نقلب هندي
عشان يبقى تهييس وخرط بجد :D

Hayam said...

ياسمين حميد

والله كويسة مابتشكيش من حاجة بس الفصحى في المحادثة حتبقى زي لي بيمثل مسلسل تاريخي وفي الكتابة احنى طول عمرنا بنمجدها في الكتب

Hayam said...

رحلة البحث
تعالي هني انت من قالك عليها هدي قطوس مقعمز لوطا يشبح للروشن قصدي راهو هدي شفرة كانت بيني وبين جماعة اردنيين يشتغلو معاي انت حد يعرفني ولا نعرفه؟؟؟؟

لأنك صدمتني بالجملة لي قولتها

لو سمعتها من اي حد الجملة ياريت تقولي شكون
بالك تطلع حد نعرفه


وهو هكي ياباني بالزبط

اني حنخلي الناس ياخدو عليه شوية شوية وبعدين حنخشلهم في اليباني الغميق :D

Anonymous said...

لا يا ستى انا للاسف الشديد لم يسبق لى التشرف بعرفتك ولو انها حاجه تشرفنى طبعا
لكن القصه وما فيها
انى سنه 2004 الشركه اللى كنت شغال فيها فى مصر فتحت فرع بليبيا وبعتونى هناك علشان ادرب الشباب الليبيين اللى هيشتغلوا فى الفرع وبصراحه قعدت شهريين ونص بس
كانت الشركه فى شارع قريب من ميزران فى عماره تحتها حلوانى مشهور اوى بيبيع عصير لوز كمان
وكنت كل خميس باطلع الكورنيش اشرب مكياطه
مكياطه صح؟
نرجع للجطوس بقى
دى جمله هما علمونى اياها وكنت باهرج دايما معاهم واقولهم عاوزيين نتكلم عربى بقى واقولهم الجمله دى
هما اربعه شباب لا اعتقد انك تعرفى حد فيهم
جيولوجين
بابعت لهم التحيه ولكل اهل ليبيا فى صورتك لان للاسف انقطع الاتصال
تحياتى للاصدقاء الاعزاء
مهدى - اسامه - عز - انور
اسف للاطاله

Hayam said...

انا مش عارفة كتبتلك تعليق قبل كده معرفش راح فين لغاية لما رحيل قالتلي متردي على رحلة البحث انتي مرديتيش ليه

فعذرا يعني ماكنتش اعرف اني مثبتش التعليق
هو عموما كويس اننا تشرفنا بيك هنا وماشاء الله انت حافظ الشوارع اهو وايووووة ياسيدي هي كده مكياطة صح ماتلاقيهاش غير هنا بس ههههههههههه هي حبة النسكافي لي قعر الكباية دي

انا معرفش الاشخاص لي انت ذكرتهم بس بجد مبسوطة ان في حد عنده لغة اتفاهم معاه هههههههههه

سلامي

رحــــيـل said...

بس بجد مبسوطة ان في حد عنده لغة اتفاهم معاه ههههههههه

احم احم قصدك ايه يعنى انا مش فاهمه من الجمله دى؟؟؟
ومش بقولك شكلنا هنخسر بعض بسبب المدونة دى
وانا مثلا مش بتعرفى تتفاهمى معايا كيس جوافه انا ولا قرطاس لب
وبعدين ماحنا ماشين زى الفل فى الكورس الليبى اللى انت بتدهولى تحبى اسمع؟؟؟؟
:)

Hayam said...

سمعني سمع
اشجيني يامدهول
ههههههههههه

رحــــيـل said...

هو المدهول ده انا
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طووووووويب يايومااا
انا هدور على حد غيرك يعلمنى ليبى
وهرجعلك وانا بكلم ليبى احسن منك كمان

(وش بيطلع لسانه

Hayam said...

اما نشوف
بكرة نقعد جنب الحيطة ونسمع الزيطة
هههههههههههههههه

قال ياخبر بفلوس بكرة يبقى ببلاش
هههههههههههههه

وتيتي تيتي زي ماروحتي زي ماجيتي
هههههههههههههه

وفي المشمش
سلام عليكو
ههههههههههه

بـسـمـــة صـــــلاح said...

هههههههههههههههههههههههههه والله العظيم انتوا تحففففففففففف
ايه ده مش معقول
هتموتوني عليكوا من الدحك
ربنا يخليكوا لبعض يارب
وبجد فكرة المدونة لذيذة جدا
انا بقى ماما عاشت في ليبيا من وهي صغننه لحد اعدادي
وبتفهم الليبين
وبتحكيلنا عن ليبيا طول النهار
ولما بنروح العمره بتصاحب على ليبين كتير
بجد انتوا شعب جميل ومحترم
وانا بحبكوا جدا
تقبلوا مروري
تحياتي ليكوا
بسومة

Hayam said...

ياهلا ببسومة

نورتيني ونورتينا وشرفتينا انتي اكيد يعني حتبقى صديقة للمدونة وحتضحكي كتير

اصلا الفاضيح لسة لسة حتيجي
وحتضحكي للصبح
وحنهيس سوا وحننفضح على الملأ ان شاء الله

سلمي على ماما وقوليلها

امتى بتجي لليبيا خل ندهور بيك
ههههههههههههه

قوليلها مش تنسي

سلام ياقمر ومرسي على الكلام الحلو

Post a Comment